Bekkentherapie
Bekkentherapie richt zich op mensen met problemen in het gebied van het bekken, de lage rug, buik en bekkenbodem. Dit kunnen zowel mannen en vrouwen als kinderen zijn.
Veel klachten zijn te verhelpen maar mensen hebben vaak moeite om met deze klachten bij een zorgverlener aan te kloppen. Schaamte speelt daarbij een rol. Als ze over die schaamte heen stappen, blijkt het leven weer veel prettiger te worden.

Er zijn verschillende vormen van bekkenpijn, onder andere door hormoonveranderingen bij zwangerschap. Er treedt een verweking van kraakbeen en banden op, die door gebrek aan coördinatie en kracht van de spieren rond het bekken onvoldoende wordt opgevangen.
Door verandering van het zwaartepunt van het lichaam (bolle buik) tijdens de zwangerschap verandert de houding en belasting op het bekken en dit kan bekkenpijn tot gevolg hebben.
Bekkenpijn kan ook ontstaan door een beschadiging van de banden van het SI gewricht door een sportblessure of ongeluk. Of door het compenseren met de verkeerde spieren (coördinatieprobleem) kan  pijn ontstaan door verkramping in de lies en billen.
Daarnaast is er ook mechanische bekkenpijn, welke ontstaat wanneer kraakbeen en banden overbelast of uitgerekt worden (bijvoorbeeld door een bevalling). Dit geeft een grotere belasting op de banden, wat tot pijn kan leiden rondom het bekken.

Symptomen van bekkenpijn
  • Pijn in bepaalde langdurige houdingen zoals lang staan of op de zij liggen, zitten met benen ver elkaar etc.
  • Pijn bij veranderen van houding zoals bukken, omdraaien in bed, traplopen, opstaan uit een stoel, in en uit de auto stappen
  • Startpijn, stijfheid na lang zitten, moeite om op gang te komen
  • Toenemende pijn bij vermoeidheid en/of aan het einde van de dag
  • Pijn in bekkenregio met uitstraling naar heupen en bovenbeen.

De behandeling door de bekkentherapeut bestaat uit:
We starten de behandeling met een uitgebreid gesprek, lichamelijk onderzoek en uitleg over de oorzaak van de klachten. Belangrijk is de acceptatie van de klachten en het leren luisteren naar eigen lichaam. Daarbij kan het belangrijk zijn de belasting aan te passen. Dit betekend de duur en intensiteit van de belasting te verminderen, maar wel blijven bewegen! Daarnaast is informatie en training van de juiste houdingen en manier van bewegen een onderdeel van de behandeling. Ook kunnen verkrampte spieren losgemaakt worden door middel van massage en oefeningen onder andere volgens de methode van Cecil Rost. Hierbij wordt het gebruik van de bekkenbodem spieren en de lage buikspieren (opnieuw) aangeleerd, waardoor de coördinatie verbeterd en het bekken beter gesteund wordt bij bewegen en belasten. Daarnaast is de ademhaling een belangrijk doel, het goed leren doorademen tijdens bewegingen en denken aan symmetrie tijdens belasten en bewegen belangrijk. Ook geeft de bekkentherapeut instructies om in de juiste houding uw kind te kunnen verzorgen na de bevalling en herstel van de bekkenklachten te bespoedigen. Tot slot is het belangrijk om in een goede conditie te blijven voor en na de bevalling of in een periode met bekkenpijn.
De bekkentherapeut begeleid u weer op de weg terug naar uw dagelijkse bezigheden en het sporten.