Dry needling

Dry Needling is een behandelvorm die de laatste jaren sterk in opmars is maar al dateert uit de jaren 70 van de vorige eeuw. Deze behandeling richt zich op langdurige klachten die veroorzaakt worden door lokale verhardingen in de spier. Deze verhardingen worden ook wel spierknopen of triggerpoints genoemd.

Triggerpoints of spierknopen zijn eigenlijk zeer lokale verkrampingen in spieren waar als gevolg van een gebrek aan doorbloeding en zuurstof een overgevoelige plek ontstaat. Van buitenaf zijn deze spierknopen voelbaar als pijnlijke harde bobbeltjes of strengetjes. Wanneer je er flinke druk opgeeft, kan dit een uitstralende pijn opwekken in een ander deel van het lichaam. Triggerpoints kunnen in alle spieren in het lichaam ontstaan, en altijd op vaste plaatsen. Namelijk daar waar het zenuwstelsel informatie op de spier overbrengt. Vaak is de oorzaak overbelasting, stress of een slechte houding, maar ook een val of ongeluk, te weinig beweging of slechte voeding kunnen leiden tot het ontstaan.

Het gebeurt regelmatig dat eenvoudige klachten (overbelaste schouder, verzwikte enkel) toch niet volledig herstellen. Er blijft een pijnpunt bestaan of de klachten nemen direct weer toe bij het belasten van het aangedane gewricht. Een spierknoop of triggerpoint kan dan de oorzaak zijn. De fysiotherapeut kan hier onderzoek naar doen. Als dit de herkenbare pijn oplevert kan hij behandelen met massage of ultrageluid maar ook Dry Needling.

Dry Needling is over het algemeen niet pijnlijk, maar iedereen ervaart dit anders. Het inbrengen van de dunne naald in de huid voelt u in principe niet. Bij Dry Needling prikt de fysiotherapeut met een dunne naald in de spierknoop. Als reactie zal de spier kort maar krachtig samentrekken en daarna ontspannen. Het gevolg is dat de spierknoop ontspant en de spier daarna weer normaal kan functioneren.

Meer informatie over Dry Needling kunt u vinden op https://nl.wikipedia.org/wiki/Dry_needling
Meer informatie over Triggerpoints kunt u vinden op http://www.spierinzicht.com/myofasciaal-pijn-syndroom-therapie-de-rol-van-spieren-en-fascie-bij-chronische-pijn/myofasciaal-onbekend/