Oedeemtherapie
Oedeem is vochtophoping in een deel van het lichaam. Dit uit zich in een gevoel van zwaarte, spanning of stuwing, pijnlijk of tintelend gevoel in het in omvang toegenomen lichaamsdeel.
Er zijn verschillende oorzaken en soorten oedeem:
  • Veneus oedeem; bv bij onvoldoende capaciteit van het vaatstelsel (trombose, spataderen, zwangerschap, ulcus/open been/staande beroepen). Bij veneus oedeem kan er meestal een kuiltje gedrukt worden in het weefsel.
  • Lymfoedeem is een vochtophoping door onvoldoende functioneren van het lymfsysteem. Lymfoedeem heeft wat meer eiwitten in het vocht en zal minder indrukbaar zijn. Dit kan secundair lymfoedeem zijn b.v. na operatie of bestraling van lymfeklier.
  • Lipoedeem is een stofwisselingsziekte met vetophoping in de huid. Dit is een pijnlijker en massiever oedeem.
  • Dependency oedeem ontstaat vaak na periode van bedlegerigheid, bij mensen die in een rolstoel zitten en kan ontstaan bij weinig beweging.
  • Posttraumatisch en postoperatief, dat wil zeggen na een ongeval of na een operatie.
  • Na huidaandoeningen zoals wondroos, ontstekingen, brandwonden etc.
  • Door hart- of nierfalen

De oedeemtherapeut kan oedeem op diverse manieren behandelen. In eerste instantie zal de oorzaak van het oedeem duidelijk onderzocht moeten worden door arts en oedeemtherapeut. Vervolgens kan de behandeling bestaan uit:

Manuele lymfedrainage.. Dit is een massagetechniek gericht op stimulering van de afvoer van lymfevocht en bevorderen van de functie van de niet aangedane lymfvaten en klieren. Het lymfesysteem loopt door het hele lichaam, voert o.a. afvalstoffen en eiwitten af en heeft een afweerfunctie. Het systeem bestaat uit lymfebanen, die het vocht transporteren en uit lymfklieren, die een zuiverende werking hebben. Als het lymfevocht gezuiverd is, komt het in het halsgebied weer terug in de bloedbaan. Met name in de oksels, liezen, buik en in de hals zitten veel lymfeknopen. Het is een zeer zachte en rustige massage techniek om ook het oppervlakkige lymfevat stelsel te beïnvloeden.

Compressie therapie.. Om de afname in omvang zo snel mogelijk te realiseren, zal er in de meeste gevallen gebandageerd worden. Als het overschot aan vocht weg is, zal er een therapeutisch elastische kous (TEK) worden aangemeten om het effect van de therapie te behouden. Het aanmeten van medische compressie doet een bandagist. In onze praktijk is de oedeemtherapeute tevens bandagist. Zij heeft hiervoor een aparte opleiding gevolgd. De therapeutische compressie wordt meestal na verwijzing vergoed uit de basisverzekering.

Oefentherapie.. In veel gevallen bestaat er naast (lymf)oedeem ook verminderde bewegingsmogelijkheid door het oedeem of door bv. een operatie en littekenweefsel. Ook kan de spierkracht zijn afgenomen van arm of been. Door oefeningen kan mobiliteit en spierkracht en hierdoor de functie van uw ledemaat weer verbeteren.Tevens bestaat de oefentherapie uit drainage bevorderende oefeningen om het oedeem met name door spierpompwerking te verminderen. Daarnaast speelt specifieke ademoefentherapie een grote rol om de afvoer van (lymf)vocht te bevorderen.

Lymfetaping. Er wordt gebruik gemaakt van specifieke tape, die de huid iets optilt. Hierdoor wordt de onderhuidse circulatie verbetert en verloopt de afvoer van lymfevocht beter. De tape belast uw huid niet en wordt door veel mensen verdragen zonder klachten. Dit is vooral handig voor toepassing op delen van het lichaam, die moeilijk met TEK kunnen worden behandeld, zoals borst en flank. Ook kan deze tape bij tijdelijk oedeem (bijvoorbeeld na overbelasting bij sport en operatie) gebruikt worden, als er geen TEK voor de lange termijn nodig is.

Voorlichting. U wordt voorgelicht over huidverzorging, voeding, preventie en zelfhulp met betrekking tot de omgang met het oedeem. Tevens wordt u begeleid in het opbouwen van uw dagelijkse activiteiten. Aanleren van zelfmanagement. Ter aanvulling op de therapie wordt u geleerd (indien mogelijk) om zichzelf te masseren, bandageren of tapen of om te gaan met TEK. Daarnaast krijgt u oefeningen mee om de ontstane verbeteringen te onderhouden of verder te vergroten.

De oedeemfysiotherapeute is lid van het Oedeemregister van het KNGF( Koninklijk genootschap voor fysiotherapie) en het NVFL( Nederlandse vereniging van Fysiotherapeuten binnen de lymfologie). Tevens is zij als bandagist geregistreerd bij FysioTek.